Matandara! - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Elsbeth Folbert - WaarBenJij.nu Matandara! - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Elsbeth Folbert - WaarBenJij.nu

Matandara!

Door: Elsbeth Folbert

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

02 April 2014 | Malawi, Rumphi

Matandara!

Na een lange reis roken we donderdagmorgen de Afrikaanse lucht weer! Toen we op onze kamer kwamen stond er zelfs een bloemetje klaar! Het weekend hebben we lekker rustig aangedaan.

Afgelopen week was een drukke week. De training voor de vrijwilligers ging beginnen! Deze training ging over palliatieve zorg (chronische zieken, mensen in de laatste levensfase). En het leuke is: wij mogen zelf de onderwerpen Kanker en Pijn verzorgen van deze training! Omdat we in NL zijn geweest en daardoor nog niet zo goed hadden voorbereid hebben we dat maandag en dinsdag gedaan. Maandag hebben we eerst geoefend voor een gedeelte van het personeel van Matunkha, wat ook echt nodig bleek te zijn. Onze tekst was nog veelste moeilijk. De meeste vrijwilligers hebben vrijwel geen kennis en daarom moet alles dus in kindertaal uitgelegd worden. Daarnaast is Chitumbuka een hele beschrijvende taal, waardoor we erg veel praktische voorbeelden moeten gebruiken. Woensdag en donderdag hebben we onze presentaties voor de vrijwilligers gegeven. Ons rollenspel was ook een groot succes! Deze week en de komende twee weken hopen we de voorlichting nogmaals te geven, maar dan ergens in een community. Daarvoor zijn we al druk aan het knippen/plakken/tekenen geweest, aangezien we daar geen PowerPoint kunnen gebruiken. Maar ik heb er zin in!

Afgelopen weekend waren Jorrit en Hilde een weekendje weg en mochten wij in hun huis verblijven. We hebben genoten van de ruimte en het uitzicht vanaf het terras, waar je heel ver kan kijken omdat het huis iets op een berg ligt. Ook zijn we nog voor school aan de slag gegaan.

Gisteren zijn s ’middags nog ‘even’ op patiënten bezoek geweest. Vol goede moed gingen we op pad. Eerst moesten we nog ‘even’ langs het ziekenhuis waar het al begon te regenen. Na een halfuur rijden waren we daarna op plaats van bestemming. Toen we uit de auto stapten en de eerste mensen die we zagen hadden begroet, werden er buiten onder een boom 4 prachtige stoelen klaargezet waar we op mochten gaan zitten. De andere mensen, ook cliënten gingen op de grond voor/naast ons zitten. Toen we nog geen 5 minuten zaten begon het hard te regenen waarom we naar binnen verhuisden. Er kwamen ondertussen steeds meer mensen met een boekje (Health Pasport) aan. Binnen konden we elkaar nauwelijks verstaan omdat de regen hard op het dak kletterde wat de ruimte ontzettend gehorig maakte. Van een geïnfecteerde wond van een jong meisje tot een vrouw met waarschijnlijk baarmoederhalskanker kwam voorbij. Nadat Hilde alle cliënten had gezien en besproken gingen we op weg naar huis. De wegen waren behoorlijk nat geregend… waardoor onze terugweg niet helemaal liep zoals gepland. We zijn maar liefst 3 keer helemaal vast komen te zitten. De eerste keer dacht ik dat de auto om zou vallen, zo scheef stond de auto. Maar gelukkig waren daar 2 jongens die bereid waren ons te helpen. Maar we moesten een omweg gaan maken, omdat we er echt niet doorheen kwamen. En hup, de fiets in de auto en de jongens reden een stukje mee om de weg te wijzen. Toen de jongens uitgestapt waren duurde het niet lang voordat we weer vast zaten waar we weer met hulp uit zijn gekomen. Nadat ik dacht dat we alles wel gehad hadden zag ik een ontzettend natte, gladde weg voor me met aan beide kanten een gleuf met water. Ook was het al donker geworden. En waar we voor vreesden, we gleden van de weg af. Op blote voeten en met 20 andere mensen die ons hielpen (waarvan de helft dronken was en alleen maar om geld vroeg) hebben we de auto eruit kunnen drukken. Al met al zijn we na 4 uur glijden over de weg weer aangekomen op Matunkha. That’s Malawi!! Tja, je moet wat over hebben voor een paar patiënten.

Maar ik moet zeggen dat ik het weer ontzettend naar m’n zin heb hier in Malawi. Ik ga elke ochtend met plezier naar de morning devotion en daarna door naar de kliniek. Ook heb ik al wat kaartjes ontvangen vanuit Nederland, heel erg bedankt! Het fleurt onze muur op bij de kaartjes die ik van te voren had gekregen en meegenomen.
Bedankt voor het lezen en tot de volgende keer! Tawonga chomene!

Liefs Elsbeth

• 02 April 2014 - 14:21

Alissa:

het is bij ons lekker weer hopelijk blijft het zo.

groetjes Alissa

• 02 April 2014 - 16:53

Henny :

hai Elsbeth
    Het is weer een mooi verslag van je verblijf daar jij maakt weer bijzondere dingen mee.
    Fijn dat je het goed naar je zin hebt .
    En je komt straks thuis met een enorme dosis ervaring .Geweldig wat zou ik graag even een dagje met je meelopen . Lieve groetjes vanuit een zonnig Holland

• 02 April 2014 - 18:37

Arie En Anita:

Hoi Elsbeth,
    Wat een mooi verslag! Heel wat ervaringen gelezen. We wensen jullie alle goeds toe in de komende tijd.
    Een hartelijke groet,
    Arie en Anita

• 02 April 2014 - 20:09

Geralde:

Heey Elsbeth,

Super leuk om je verhalen te lezen! Zo herkenbaar allemaal... Pff, krijg wel een beetje heimwee van. Hihi.. als het kon zou ik op het eerstkomende vliegtuig stappen! Super goed dat jullie training kunnen geven over kanker en pijn. Zo hard nodig! Geniet van alle indrukken, ervaringen en glibberwegen! En blijf doorschrijven, want het erg leuk om vanuit het kikkerlandje te volgen!

De groetjes aan iedereen!
    Geralde

• 02 April 2014 - 20:58

Marleen :

Als ik dit allemaal zo lees zit jij daar prima op je plek! Fijn hoor!
    Wat een ervaringen doe je daar op zeg...
    En wat een verschillen in cultuur merk je daar dan.
    Dat soort ritjes moet je niet te vaak hebben, haha. Wel typisch iets van dat soort landen he,hihi
    Nog heel veel plezier en fijne, goede en leerzame momenten.

Liefs van ons

Enne, leuk om je verhalen te lezen zo

• 04 April 2014 - 08:26

Hanneke:

Hey Elsbeth

Bedankt voor je gezellige verhalen .
    Ik geniet er met volle teugen van ..

Lieve groeten Hanneke