Back in Holland! - Reisverslag uit Vriezenveen, Nederland van Elsbeth Folbert - WaarBenJij.nu Back in Holland! - Reisverslag uit Vriezenveen, Nederland van Elsbeth Folbert - WaarBenJij.nu

Back in Holland!

Door: Elsbeth Folbert

Blijf op de hoogte en volg Elsbeth

26 Mei 2014 | Nederland, Vriezenveen

Precies een week geleden zat ik te genieten van mijn laatste avond in Malawi! Wat zijn de maanden omgevlogen. We zijn op onze vrije dag voor de laatste keer naar Lake Malawi geweest. Helaas was de zon nergens te bekennen en hebben we daarom niet gezwommen. Wel hebben we ons prima vermaakt en van het prachtige uitzicht genoten! Op onze laatste werkdag kwam de patiënt met de tumor in de hals nog langs in de kliniek. De dinsdag ervoor wilden we haar nog thuis bezoeken maar toen we daar kwamen was ze nergens te bekennen, terwijl we wel een afspraak hadden volgens onze collega. Het was fijn om haar nog even te zien, hoewel het elke keer weer aangrijpend is om te zien hoe snel ze achteruit gaat. Daarna kwam er een meisje van 15 binnen met ernstige hartproblemen. Op zo’n moment wens ik veeel meer kennis te hebben zodat ik meteen weet hoe ik moet handelen. Aangezien we zagen dat het echt ernstig was en het meisje aangaf dat het alleen maar slechter ging hebben we haar zo snel mogelijk naar het ziekenhuis gebracht. Nadat een arts eerst heel rustig en fluitend op een papier de gegevens verzamelde en de klachten opschreef mochten we met het meisje naar de afdeling. Op de afdeling was het druk en was er geen leeg bed meer (in ieder geval niet waar een matras op lag). Daarom moest het meisje bij een andere patiënt op het bed liggen en werd ze gelukkig geholpen door de arts van de afdeling. De arts ging meteen de symptomen (pijnscheuten bij het hart) bestrijden en was de oorzaak volgens hem stress. Helaas weet ik niet hoe het nu afgelopen is, wel was ze na een uur gelukkig al een stuk rustiger.
Het laatste weekend hebben we op Matunkha doorgebracht, genietend van de prachtige natuur en de aardige mensen. Als afscheid van de medewerkers hebben we in een korte presentatie een aantal foto’s laten zien van onze ervaringen in Malawi. Zelf hebben we een chitenge (de bekende lap stof die overal goed voor is!) gekregen! Ook zijn we begonnen met het inpakken want maandagmorgen zijn we op tijd begonnen aan onze terug reis! Eerst zijn we met een auto naar Mzuzu gebracht van waar we om 7 uur met de grote bus naar Lilongwe zijn gereisd! De busreis viel me erg mee, het ging sneller dan ik me van de heenweg kon herinneren! In Lilongwe hebben we eerst het hotel opgezocht en daarna nog lekker een hapje gegeten in de stad bij een restaurantje wat wel op de Mac leek. Dat het anders smaakte kwamen we gelijk naar de eerste hap al achter, wat was het pittig!! Na een goede nacht in een prachtig hotel zijn we de volgende morgen naar het vliegveld gegaan. Toen tikten echt onze laatste uren in Malawi weg… De hele week dacht ik bij alles wat ik deed, dit is toch echt de laatste keer, maar toen we echt bijna vlogen was het wel heel raar. De vlucht is goed verlopen en toen we op Schiphol aankwamen stond Tom en mijn familie me al op te wachten! Wat was het fijn om hem weer te zien! Thuis stond er nog een verassing te wachten, 2 mooie spandoeken en in de kamer hingen allemaal vlaggetjes met de namen van de vriendengroep! Harstikke bedankt allemaal!!! Vervolgens heeft mn moeder wel 3x gevraagd of ik de taart wilde snijden, toen ik de taart uit de koelkast pakte begreep ik waarom… ;) zie foto. Verder mocht ik anderen blij maken met de cadeautjes die ik gekocht had in Malawi.
Verder wil ik iedereen bedanken voor het lezen en meeleven en de reacties! Ook heb ik erg veel kaartjes gehad, heel erg bedankt! Het was altijd leuk om kaartjes uit Nederland te krijgen! Ik heb genoten van het verpleegkundig beroep, de mensen en de cultuur van ‘het warme hart van Afrika’! Ik kijk met veel plezier terug op een mooie en zeker ook heel leerzame tijd!!
Liefs Elsbeth

  • 26 Mei 2014 - 21:06

    Karin:

    Topper! :-)

    We hebben een geweldige tijd gehad hè! Elke dag was het weer genieten... Dankjewel voor alles! <3

    Liefs Karin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elsbeth

Met veel plezier volg ik de opleiding HBO-Verpleegkunde, waarvan ik nu in het 3e jaar zit.

Actief sinds 07 Feb. 2014
Verslag gelezen: 3876
Totaal aantal bezoekers 14459

Voorgaande reizen:

19 Februari 2014 - 31 Mei 2014

Buitenlandstage Malawi

Landen bezocht: